Functioneel beheer

Onze consultants zijn de schakel tussen de eindgebruikers en de  technisch beheerders. Naast een behoorlijke kennis van processen hebben onze consultants ook een technische achtergrond. Complexe technische vraagstukken lossen wij daarom meestal zelf op, dat scheelt tijd en dus geld!

Brug tussen gebruiker en techniek

Wij voeren het functioneel beheer uit van de volgende applicaties.

 

Linking pin.
Een functioneel beheerder is een van de verbindende schakels tussen de bedrijfsvoering en de ICT-afdeling binnen een organisatie. In sommige organisaties wordt ook de afkorting FB of FAB (functioneel applicatiebeheerder) gebruikt voor deze functie. De functioneel beheerder beantwoord onder andere de vragen van gebruikers en zorgt ervoor dat procesapplicaties goed blijven functioneren en voldoen aan de eisen en wensen van de gebruikersBij gemeentelijke organisaties moeten voor sommige processen regelmatig de wet- en regelgeving worden aangepast in de software. De functioneel beheerder controleert daarom of de software up to date is. Ook is hij verantwoordelijk voor het testen van patches en releases van de applicaties die hij in beheer heeft. Daarbij vertaalt hij de functionele vraag van de eindgebruikers naar een technische vraag voor de ICT-afdeling of softwareleverancier. Verder komt het voor dat de functioneel beheerder wordt ingezet om rapportages op te stellen met behulp van BI-tools.

De positie van een functioneel beheerder.
Een functioneel beheerder is de verbindende factor in een organisatie om applicaties draaiende te houden. Hij is de schakel tussen de eindgebruiker en de ICT-afdeling die de applicatie beschikbaar moet stellen. De gebruikers in een organisatie zijn soms niet altijd op de hoogte wat een ICT-afdeling binnen hun organisatie kan doen om de informatievoorziening te verbeteren. Het gevolg daarvan is dat de ICT-afdeling wordt geconfronteerd met onduidelijke of onuitvoerbare wensen van gebruikers.
Andersom hebben de collega’s van de ICT-afdeling op hun beurt de moeite om de wensen van de gebruikers goed te interpreteren. Bovendien vragen ze soms onvoldoende of helemaal niet door. Dit zorgt ervoor dat de door de ICT-afdeling geboden oplossingen niet altijd goed aansluiten bij de praktijk op de werkvloer. 

Daarnaast is de functioneel beheerder de intermediair tussen de eindgebruiker en de softwareleverancier. Ook hier zijn de meeste eindgebruikers niet bekend met de technische mogelijkheden om de applicatie te laten optimaliseren door een softwareleverancier. Een softwareleverancier kan niet altijd voldoen aan alle wensen en eisen van een eindgebruiker. Dit heeft verschillende oorzaken. Allereerst speelt geld een belangrijke rol. Het bouwen en onderhouden van software is behoorlijk kostbaar, daar moet voldoende inkomsten tegenover staan om verbeteringen te kunnen doorvoeren. Daarnaast hebben de meeste softwareleveranciers te maken met een tekort aan ontwikkelaars. 

De functioneel beheerder heeft daarom binnen een organisatie een belangrijke positie. Hij moet zorgen voor een goede vertaling van de functionele vraag van de gebruiker naar een technisch verzoek voor de ICTafdeling of softwareleverancier. Omdat de functioneel beheerder zowel kennis heeft van het proces als van de techniek, is hij zowel voor de gebruikers als voor de ICTafdeling en softwareleverancier een goede gesprekspartner. 

Kloof tussen functioneel beheer en de ICT-afdeling.
Hierboven is de ideale functioneel beheerder beschreven. In de praktijk is de functioneel beheerder een eindgebruiker die handig is met een computer en die soms tegen wil en dank is gepromoveerd tot functioneel beheerder. Vaak komen we situaties tegen dat de functioneel beheerder niet meer op de hoogte is van de laatste technische ontwikkelingen. De integratie van applicaties en gegevensstromen heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. De handige eindgebruiker is ingehaald door de technische ontwikkelingen omdat hij geen ICT-achtergrond heeft.

In kleine organisaties is functioneel beheer vaak geen aparte functie. Het is meestal een eindgebruiker die superuser is of het beheer erbij doet. Met complexe software moet het functioneel beheer toch wel als serieuze taak worden opgepakt. Het gevolg is dat er een kloof ontstaat tussen eindgebruikers en de ICT-afdeling. Beide partijen begrijpen elkaar niet meer en de afbakening van werkzaamheden wordt steeds scherper. Werkzaamheden die in een grijs gebied zitten vallen tussen wal en schip. 

Functioneel beheerder of applicatiebeheerder?
Een functioneel beheerder is geen applicatiebeheerder. Er bestaat een duidelijk onderscheid tussen beide functies. Applicatiebeheerders bekommeren zich over de technische werking van het informatiesysteem en niet over de inhoud van de informatie. Het is vooral hun taak om te zorgen dat de gegevens binnen een organisatie beschikbaar zijn middels het informatiesysteem. 

Het onderscheid tussen een applicatiebeheerder en een functioneel beheerder is overigens deels theoretisch. De functietitels applicatiebeheerder en functioneel beheerder worden vaak door elkaar gebruikt. Bij kleinere organisaties doet een functioneel beheerder vaak ook de taken die horen bij het werkterrein van een applicatiebeheerder. In grotere organisaties is de scheiding vaak iets duidelijker zichtbaar, maar ook daar komt het voor dat een applicatiebeheerder taken uitvoert die strikt genomen tot het werkterrein van de functioneel beheerder behoren. 

Hoe wij u van dienst kunnen zijn. 
Interlincq heeft specialisten aan boord met een brede technische achtergrond. De meeste consultants hebben hun sporen verdiend bij grote ICT-bedrijven en een ICT-opleiding genoten. Een consultant van Interlincq heeft kennis van besturingssystemen, databases en gedetaillerde proceskennis. Daarom is de consultant van Interlincq een echte allrounder.

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen functioneel beheer en applicatiebeheer?

Functioneel beheer is gericht op de gebruikersorganisatie. Applicatiebeheer heeft als taak om de toepassing perfect draaiend te houden. Onze consultants hebben zoveel ervaring opgedaan dat we alle taken uitvoeren, en in sommige gevallen zelfs technisch beheer.  

Doen jullie ook systeemonderhoud?

Bij upgrades en updates van applicaties wordt systeembeheer tijdig geïnformeerd. Functionele wijzigingen worden door ons zorgvuldig beoordeeld en getoetst. Bugs en andere onvolkomenheden van het systeem worden door ons aangemeld bij de helpdesk van de leverancier. Uiteraard bewaken wij ook de afhandeling hiervan. Daarnaast volgen en nemen wij actief deel aan diverse fora over de werking van de bovengenoemde applicaties.

Op welke wijze worden de diensten uitgevoerd?

Het beheer kan op locatie of op afstand worden uitgevoerd. Wij zijn flexibel in de uitvoering van de opdracht.

Waar kunnen wij u mee van dienst zijn?

Als u geïnteresseerd bent in onze producten of dienstverlening, neemt u dan vrijblijvend contact met ons op.

Interlincq

Prinsenhof 4
3762 TB  Soest
085 1308468
info@interlincq.nl

Volg ons